Bytt ut ... med ...!

Jeg har flere ganger nevnt fullkorns produkter i innleggene, her kan du se hva det er jeg snakker om :)

Hvorfor er dette bedre alternativer...?
Jeg kan nok ikke få sagt det ofte nok; fiber, fiber og fiber!

Hvilke virkninger får vi av høyt innhold fiber i kosten?
- En bedre regulert mage-tarm funksjon.
- En bedre og mer varig metthetsfølelse.
- Forebygging mot hjerte- og karsykdommer
- Gunstig for både kolesterol og blodsukker

1. Bytt ut vanlig hvit ris med hvete eller byggris!

       ris             hveteris300

Kostfiberinnhold i hveteris sammenlignet med andre typer ris:
- Hveteris:  12,0 g
- Byggris:    8,0  g
- Fullkornris: 3,2 g
- Langkornet ris: 1,0 g

Både pasta og tacolefser finnes også med fullkorn!

2. Bytt ut vanlige pasta med fullkornspasta!

              pasta             fullkornspasta


3. Lefser av fullkorn er like god (kanskje bedre?) på smak, og inneholder mye mer fiber!

              hvete           fuulkorn



Det er ingen grunn til ikke å bytte til disse bedre alternativene, smaken er bedre og næringsverdien er bedre. 
Prøv, og fortell hva dere mener om de sunnere alternativene! :)





 

8 kommentarer

Linn

09.sep.2009 kl.01:46

Hei:)

Vi sitt her på nattevakt å proppe i oss mat for å få tida til å gå, hehe:) Så lure vi på om du vet noe om ka som e lurt å spise på natta evt. ka som IKKE e lurt å spise? Bør vi spise ofte f.eks?

Kristina:)

09.sep.2009 kl.14:05

heii:)

Mat på natta ja, det er ikke så lett..! Mange merker jo at magen reagerer litt på å få mat når den egentlig er vant til å hvile og jobbe i fred og ro i en svært rolig modus.

Jeg tror nok det viktigste er å kanskje ikke spise så mye etter ett kveldsmat-lignende måltid f.eks 01.00 også vente til utpå morgenen før man spiser igjen (hvis man klarer det da!).

Frukt kan være lurt å styre unna på kveld/nattetid da dette kan gi reaksjoner fra magen:)

Spis vanlig frokost/kveldsmat ting, og styr mest mulig unna type middagsmat.

Det handler nok mest om å gi magen så normale forhold som mulig! :)

Runar Berglund

11.sep.2009 kl.14:19

Hei Kristina :D

syntes poteten har blitt neglisjert de siste årene, men er det ikke slik at det er bedre med poteter fremfor basmati/jasminris o.l ?

fin blogg btw :)

Kristina:)

11.sep.2009 kl.17:08

Hei Runar!:)

Poteten har fått et stygt og ufortjent dårlig rykte de siste årene.

Takk for idè til innlegg, det vil komme en post om den stakkars poteten snart! :)

Helene

12.sep.2009 kl.11:40

Fullkornstortillas er myye bedre enn de vanlige :)

Kristina:)

12.sep.2009 kl.14:28

Helt og fullstendig enig:) Sunnere og bedre på smak, fantastisk:)

silje

24.aug.2010 kl.10:42

Jeg har enda ikke funnet fullkornstortilla jeg da. Må være noe rart med de butikkene som er rundt her

nutristina

25.aug.2010 kl.06:13

silje: så rart! Både "det gule" og "det røde" tacomerket har det. Men kanskje nærbutikken din har valgt å ikke ta inn fullkorn? Jeg har funnet de på både Kiwi, Rema, Rimi og Ica. Spør i butikken etter de:)!

Skriv en ny kommentar

Kristina HS

Kristina HS 25 årig ernæringsfysiolog med bachelorgrad i ernæring. Er også treningsveileder, og holder nå på med personlig trener-utdannelse. Bloggen handler om livet som ernæringsfysiolog, og min filosofi om kosthold og fysisk aktivitet for alle.

Genuint interessert i mat og helse, en sunn kropp er en glad kropp!

Ta gjerne kontakt! kristina@sunnf.no
sunnf.no
Somebody.no

Kategorier

Siste innlegg

Siste kommentarer

Arkiv

Lenker

hits