Blogger for United Bakeries!

Jeg blogger igjen! Følg med på United Bakeries sin egen blogg - www.ub-blogg.no!

 

Følg med !!

Ny jobb - United Bakeries

Ser at det er noen som etterlyser innlegg, og det er jo selvfølgelig veldig hyggelig :) Nå har det seg sånn at jeg er i fast jobb (fra jan2012), og dermed er jeg for tiden ikke en aktiv blogger. Jeg har likevel latt være å slette bloggen, slik at det fortsatt skal være mulig å finne tips og informasjon. Kanskje kommer det flere innlegg med tiden også:) 

Hos United Bakeries jobber jeg som produktutvikler, en ny og veldig spennende stilling som dere får nyte godt at etterhvert;) Gled dere!






Oppsummering 2011

2011 ble året da jeg jobbet for fullt med firmaet mitt SunnFornuft. Det har gått over all forventning og før jeg nå starter i ny jobb er det på sin plass med et tilbakeblikk på året som har gått. 

Januar-februar-mars
Året startet veldig spennende! Jeg jobbet med SomeBody som konsulent, og reiste to dager i uka ut til SomeBodys kontorer på Bærums verk. Her lærte jeg mye spennende! Jeg startet også med foredragsvirksomhet for SunnJenteidrett, og fikk også mitt første oppdrag for TINE som førte til en konsulentjobb der for våren. 



April-mai-juni
Engasjementer hos SomeBody og TINE fortsetter, jeg får reise en del og holder foredrag landet rundt. Blant annet holder jeg TINES ernæringsforedrag for deltakere på Birken, og jeg tar også andre foredragsoppdrag myntet på idrettsutøvere. I juni reiser jeg ut på en av årets mest minnerike oppdrag. Turneen med skilandslaget i regi av AKER var bare en utrolig flott opplevelse. I første omgang reiser vi rundt i Nord-norge i godt over en uke. 



Juli-august-septemer
Ferie ble det i omtrent hele juli. Det var deilig! Vi reiste til Italia, en fantastisk opplevelse. I august startet et nytt engasjement hos Active Education! Her jobbet jeg som fagkoordinator og foreleser på kostveilederkurset. Veldig spennende med en helt ny utfordring; Hvordan lære bort egen kunnskap som studentene skal bruke som sitt eget? I september var det igjen klart for en tur på veien med skilandslaget, denne gangen i Trøndelag. En kjempefin tur med blant annet selveste Marit Bjørgen. I september fikk jeg også beviset på at jeg er sertifisert personlig trener! Jippi!

 



Oktober-november-desember
Mer reise, denne gang først en liten tur til Bergen og Hålandsdalen med skilandslaget. I tillegg fikk jeg gleden av å reise hjem til Bardufoss i regi av Sunn Jenteidrett og holde foredrag der. Jeg fikk til og med en side i lokalavisa! Jeg var også en tur i Tromsø samme måneden. Førjulstida ble ellers i stor grad styrt av forberedelse, gjennnomføring og sensurering av eksamen for studentene på kostveilederkurset. 







Det har altså vært et spennende år for mitt firma SunnFornuft. Jeg har fått opplevelser, muligheter og erfaringer langt over hva jeg forventet. Det har skjedd mye på kort tid, og jeg er stolt av hva jeg har fått til med SunnFornuft. Det er godt å ha med seg en god følelse når jeg nå går fra å være selvstendig næringsdrivende til å bli ansatt. Dette er noe jeg gleder meg til, det skal bli godt å ha en sjef og andre kollegaer å forholde meg til. Jobben er også så utrolig spennende at jeg ikke kan tro at dette blir annet enn veldig bra! 

Jeg vil ønske alle lesere et riktig god nytt år, gjør 2012 til akkurat det du vil og ønsker ut av dette året! Jeg takker så mye for alle kommentarer og engasjement rundt bloggen det siste året. Jeg tror ikke at det vil bli så mye oppdatering her inne i fremtiden, men jeg vil foreløpig ikke fjerne siden heller - da jeg ønsker at det skal være mulig å finne tips og oppskrifter selv om jeg ikke oppdaterer videre. 

Takk for 2011, nå tar vi sats for et nytt og fantastisk år dere! 

Endelig advent!



Endelig advent! Jeg har gledet meg lenge nå, og faktisk så savner jeg å se bittelitt snø ute også. Håper det kan komme snart! Problemet med snø i Oslo er at snø --> slaps. Isj. 

Idag tirsdag har jeg helg. Fredag, lørdag og søndag foreleste jeg på Active Education, og mandag hadde jeg ikke mindre enn tre foredrag for Sunn Jenteidrett. Nå sitter jeg på kaffebrenneriet, spiser frokost og drikker kaffe. Snart skal jeg trene, ta sol og så handle de siste julegavene. Tror jammen det kan bli sushi til lunsj/middag også. Oi for en dag! 


(bilde lånt fra www.activeeducation.no)

Veldig trivelige lokaler hos Active Education! Studentene på kostveilederkurset er nå ferdige med undervisning, og har snart sin skriftlige og praktiske eksamen. Veldig spennende! Mange av disse studentene skal enten gå videre på PT-kurs eller skal ut å jobbe på for eksempel treningssentre. Det er ingen tvil om at det trengs flere som har kunnskap om kosthold, og arbeidsmarkedet er stort og variert! 

Litt mat!

Mange spør om hva man kan spise når man er lei av matpakken sin, men synes at det er mye styr å lage salater eller andre ting for å ha med seg til lunsj. Det beste tipset da er jo å variere pålegget! Jeg blir hvertfall forferdelig lei av "ost og skinke" for eksempel. Ha en pakke knekkebrød eller et grovt brød på jobb, og ta med sprekt pålegg i en egen boks!

Jeg kjøper en stor pakke fiskekaker (husk å sjekke at de inneholder mest fisk og minst alt mulig annet!), tar med så mange jeg trenger + ett egg. Fiskekakene deler du på langs, da passer en fiskekake til ett knekkebrød. Litt forskjellig pålegg til kjipe knekkebrød som jeg har på jobb. 

Middag på 10 minutter

Dette er min "er altfor sulten og gidder ikke lage noe som tar tid"- middag. Det er kanskje her mange andre spiser grandis eller noe lignende? Dette tar 10 minutter dere..altså mindre enn grandisen!

Svinekjøtt i strimler stekes først, krydre etter ønske. 

Tilbered ønskedet grønnsaker, siden det skulle gå kjapt idag ble det bare brokkolini, sjampinjong og løk. Alt stekes sammen, en etter en oppi panna. Så lite oppvask også, da sparer man også tid!

Hvis ikke dette er enkelt så er ingenting enkelt! 

GOD TIRSDAG!
 


 

Fredagslapper!

Startet dagen med en liten rolig treningsøkt, og etterpå ble det en deilig frokost kombinert med aviser og kaffe. Ikke en dum start på ukas beste dag! Det er veldig snart helg, og i dag er det kun praktiske gjøremål som står på planen. 

Ingredienser til lapper! Sunt og enkelt! Visp to egg, tilsett 2-3 ss cottage cheese, en håndfull havregryn og en dæsj melk. Bruk en stavmikser sånn at du får en jevnere røre som er lettere å steke. Stavmiker er et must på kjøkkenet mitt!

Røra blir veldig fin når man bruker stavmikser og får jevnet ut klumpene fra cottage cheese og havregryn! Det er lurt å lage lapper istedenfor pannekaker da de ikke er like fleksible med denne røra og lettere blir ødelagt. 

Lapper med rømme og lettsyltetøy! Smaker da veldig godt på en fredag morgen! 

GOD HELG! 

Fiskemiddag og fiskepålegg

En kjapp middagsrett med torsk! Dette er så enkelt som det går an å gjøre det. Alle kan kute grønnsaker og putte alle ingredienser i en form! 

Gulrøtter, brokkoli, løk og purreløk. Litt olje, salt og pepper. Legg fiskebiter oppå, kanskje med litt ost på toppen som her. Cirka tjue minutter i stekeovnen. Ferdig! 

Litt kesam til og middagen er komplett! Vel bekomme! 

-------------------------------------------------------------------------

Nytt fiskepålegg må man teste! 

Smakte veldig godt, og var faktisk ikke dyrt. Anbefales! 

Den kjipe salaten

....trenger jo egentlig ikke å være kjip! Ingenting er vel enklere enn å lage en salat? Dropp de vanligste ingrediensene dine og prøv noe nytt, da blir det kanskje ikke så kjedelig middag likevel! 

Her er et forslag til en middagssalat med kylling:

Ingredienser:
- ruccola
- agurk
- snackspaprika
- minipurre
- avokado
- perletomater
- grovhakkede valnøtter
- brie

 Denne porsjonen er til bare meg! Husk at salat er mindre mettende enn annen mat - derfor må du lage mer! Avokado, nøtter og ost er med på å øke energiinnholdet i retten og gjør det lille ekstra med denne salaten. Anbefaler å prøve dette selv om du synes at det høres rart ut! Brie er veldig mild på smak og gjør seg veldig godt her, prøv så godt det lar seg gjøre (den er veldig myk) å kutte små terninger som du blander godt inn i resten av salaten. Den smelter liksom litt inn i alt det andre. Nøtter gjør seg også veldig! 

Proteiner må man ha! 

Fant en porsjonspakke kyllingfilet fra Prior som passet meg bra idag, tynne skiver som er ferdigstekt på et blunk. Salaten er krydret med litt salt og pepper, kyllingen med grillkrydder. 

Knallgod og lett middag! Vel bekomme! 
 

5 idag!

Har hatt en lengre bloggpause grunnet lite inspirasjon! Det må være lov av og til;) Uten at jeg kan love noe skal jeg prøve å starte opp igjen nå, stort sett med middagstips vil jeg tro! Kom gjerne med ønsker!

Tenkte å vise dere hvordan jeg gjennomførte  5 om dagen idag! Spesielt synes jeg det er viktig å ha fokus på grønnsaker, som kanskje er vår største utfordring å få nok av. I tillegg er vi ALLE enige om at vi trenger grønnsaker, uansett diett eller ikke diett! 

Nr. 1: Et lite lass med tomat, agurk og paprika til frokosten. Like greit å spise det ved siden av, da blir det plass til mer + at mange barn ikke liker å blande ulike konsistenser. Kan være en god måte å få de minste til å spise mer!



Nr. 2 og 3: En appelsin og druer i løpet av dagen på jobb. 

Nr. 4 og 5: En rikelig porsjon med brokkoli, blomkål og gulrot til middagen. 

HUSK! 
Du trenger ikke gå på lavkarbo for å droppe poteter, ris eller pasta til middag! Det er faktisk bare en helt vanlig og sunn middag med noe annet som tilbehør! Jeg synes hvertfall at det er en enkel måte å få i meg mer grønnsaker på. Det er jo ikke sånn at man MÅ ha poteten der heller. Det er helt frivillig, og du blir like mett på en rikelig porsjon med grønnsaker. 

Purè eller mos! 
Gjør du noe ut av grønnsakene er det lettere å nyte de og spise mer. På bildet med laks over har jeg gratinert grønnsakene i en ildfast form. Ikke glem krydder! 

Her har jeg laget potetmos på 15 minutter. Kutt poteten (med skallet på - bare vask godt) i små biter og kok den i ca 10 minutter. Tilsett en dæsj melk, en ts smør og salt + pepper. Jeg tilsatte litt purreløk og brokkolibiter etter at poteten var ferdigkokt. Bruk en stavmikser eller en stapper til å blande alt til en mos. Steinbitkaker fra Sjøveien på Storosenteret smaker fantastisk forresten! 

Du kan lage purè av stort sett alle grønnsaker, det går fort og smaker så mye bedre enn når man tilbereder grønnsakene på gamlemåten. Dette er fin variasjon, og mange barn liker dette veldig godt! 

 

 

 

Pasta med fløtesaus

En favoritt som er enkel, tar lite tid og som smaker veldig godt. 

Du trenger skinke av et eller annet slag, go og mager bacon, løk, matfløte, fullkornspasta og ruccola. Sett pastaen til koking og fres løk, skinke og baconbiter i en stekepanne. Tilsett matfløte, basilikum, salt og pepper og rør hele tiden til fløten tykner litt. FERDIG! 

Hvem trenger TORO sin pastasaus egentlig? 

 

Omelett med skinke og spinat

Startet dagen med en skikkelig styrketreningsøkt! Herlig! Nå venter jobb, både papirarbeid, bestilling av flybilletter og diverse til foredrag som jeg skal ha utover også skal jeg gjøre ferdig noen forelesninger for Active Education. Kaffe er et must idag :) 

Dagens lunsj!
Spinat har kort holdbarhet, så når man først har kjøpt en pose er det bare å være kreativ med bruksområder. Igår ble den jo brukt til en herlig middag. Lunsj idag; Omelett med skinke og spinat! 

Stek skinke og spinat et par minutter før eggeblandingen helles over. Krydre etter smak og nyyt! 

Ha en strålende mandag!  

Les mer i arkivet » Oktober 2012 » Mars 2012 » Januar 2012

Kristina HS

Kristina HS 25 årig ernæringsfysiolog med bachelorgrad i ernæring. Er også treningsveileder, og holder nå på med personlig trener-utdannelse. Bloggen handler om livet som ernæringsfysiolog, og min filosofi om kosthold og fysisk aktivitet for alle.

Genuint interessert i mat og helse, en sunn kropp er en glad kropp!

Ta gjerne kontakt! kristina@sunnf.no
sunnf.no
Somebody.no

Kategorier

Siste innlegg

Siste kommentarer

Arkiv

Lenker

hits